Üzgünüz...

Babylon.com.tr kullandığınız browser'ı desteklememektedir. Lütfen tarayıcını daha güncel bir versiyon ile değiştiriniz.

TARAYICINI GÜNCELLE DEVAM ET

Kapat
Radio
RADYO BABYLON by ()
on

Blog Müzik Fotoğrafçıları The Art Of Burning Man: Deneyimsel Bir Festival Kitabı

  • YazarBabylon Blog
  • Tarih7 Şubat 2016 11:00
The Art Of Burning Man: Deneyimsel Bir Festival Kitabı

Geçtiğimiz aylarda yayınlanan The Art Of Burning Man kitabı, 16 yıl boyunca festivale katılmış olan Kanadalı fotoğrafçı NK Guy’ın çektiği muazzam fotoğraflar eşliğinde, festivalde ortaya çıkmış sanat eserlerine odaklanıyor...

Röp: Cem Kayıran

Amerika’daki Black Rock Çölü’nde her yıl binlerce insanı bir araya getiren ve nefes kesen sanat eserlerinin kolektif olarak üretimine ev sahipliği yapan Burning Man Festivali, yeryüzündeki birçok sanat severin ve festivalcinin hayallerini süsleyen ortamlardan birini sunuyor. Köln merkezli yayınevi TASCHEN’den geçtiğimiz aylarda yayınlanan The Art Of Burning Man kitabı da, geçtiğimiz 16 yıl boyunca festivale katılmış olan Kanadalı fotoğrafçı NK Guy’ın çektiği muazzam fotoğraflar eşliğinde, festivalde ortaya çıkmış sanat eserlerine odaklanıyor. Kitabı ve hazırlanışını, yaratıcısı NK Guy’dan dinliyoruz.

Burning Man deneyimlerinden aklına ilk gelen şey nedir? Bu heyecan verici festivalden seni harekete geçiren ilk şey ne olmuştu?

Bayağı bir şekilde, söyleyebileceğim ilk şey, arabamın kapısını açıp Nevada güneşinin getirdiği sıcağa adımımı attığım an. Ve etrafımdaki insanların inanılmaz sıcağa rağmen hayatta kalmaya çabalamak yerine büyüyor olmasından büyülenmiştim. Kanadalı olduğumu hatırlatayım, çöl ortamına alışık değilim.

Devasa çöl arazisinde dizilmiş harika sanat enstalasyonlarından etkilenmem çok uzun sürmedi. Kaçınılmaz bir şekilde, kullanıcıların yarattığı sanat ve bunun dikkate değer amacı beni oraya her yıl geri götüren şey oldu.

Art of Burning Man kitabı festivalin geride kalan 16 yılından harika fotoğraflardan oluşuyor. Kitabı bu yıl yayınlamaya nasıl karar verdin? 2015’i senin için özel kılan neydi?

Planım kitabı özellikle bu yıl yayınlamak değildi; bu yıl sadece birçok şeyin bir araya geldiği yıl oldu. 16 yıl harika bir kitabın ortaya çıkması için yeterli malzemenin ortaya çıkmasını sağladı ve TASCHEN projeyi hayata geçirmek için hazırdı.

Kitaptaki son yıl olan 2014, benim için gerçekten özel bir yıldı. Kitabı tamamlayabildiğim için hissettiğim şahsi bir başarıdan ziyade, ne de olsa hayatımın üçte birini yansıtıyor, 1990’ların ortasından bu yana ilk kez Burning Man figürü özel bir tabanın üzerinde değil; doğrudan zeminden yükseliyordu. Ve 32 metre yüksekliğindeki Burning Man bugüne kadar en uzun halindeydi. Normalde bu figür 12 metre uzunluğunda oluyor.

16 yıllık arşivden fotoğrafları kitap için derlerken neleri göz önünde bulundurdun?

Benim için fotoğrafları seçerken önemli olan şeyler görselin gücü ve işin kendi başına kalitesi, fotoğrafın estetik olarak değeri ve bazı durumlarda etkinliğin sanatına dair fotoğrafın taşıdığı tarihsel önemdi. Fotoğraflar Burning Man’in kendi başına sahip olduğu güçlü hisleri yaymalı ve festivale katılmanın nasıl olduğuna benzer şekilde olmalıydı. Ayrıca her bölümdeki anlatımlarla da uyumlu olmaları gerekiyordu. Sonunda, hem benim hem tasarımcının önemli çabalarıyla 65.000 fotoğraftan kitapta yer alan seçkiye ulaştık.

Bir başka kilit unsur da her sanatçıdan aldığımız izinlerdi. Bildiğim kadarıyla, kitabım Burning Man hakkında, yer alan sanatçıların izinlerinin özenle alındığı tek resmi kitap. Bu benim için kaçınılmazdı. Hiçbir fotoğraf “sanatçısı bilinmiyor” şeklinde kitaba konamazdı. Herkesin ismi derli toplu bir şekilde yer almalıydı. Doğal olarak birkaç sanatçı kitapta yer almayı istemedi ve maalesef birkaç eksiğimiz olmuş oldu.

Kitapta MORNING, AFTERNOON, EVENING ve NIGHT olmak üzere farklı bölümler var. Bu ayrımı niçin yaptın?

Kitabı hazırlarken karşılaştığım en zorlu şeylerden biri kitabın yapısına karar vermekti. Akla ilk gelen fikir, yani kronolojik bir rehberlik, tabii ki de bu kitap için çalışmayacaktı. Etkinlik yıllar içinde dramatik şekilde büyüdü ve 1998 yılında bataklıklarda olan işler bugün festivalde gördüklerimize nazaran çok daha farklı boyutlarda. Dürüst olmak gerekirse ilk iki yılda çektiğim fotoğraflar da o kadar iyi değildi. O zamanlarda bir turist gibi fotoğraf çekiyordum ve bu sanatı belgelemek için bilinçli bir efor sarfetmiyordum.

Bir başka fikir de fotoğrafları tematik olarak ya da sanatın türüne göre gruplamaktı. Bu da biraz keyfi ve zorlama hissettirdi.

Sonunda TASCHEN’in tasarımcısı günün saatine göre işleri ayırma fikrini önerdi. Kısa bir süre yaptığımız denemelerin ardından bunun kitap için muhteşem bir çözüm olduğu anlaşıldı. Kronolojik ya da katerogize edilmiş çalışmalardan ziyade kitap daha deneyimsel bir hale büründü. 16 yıllık çöl deneyimimi alıp kaynatarak Black Rock Desert’ta tek bir mükemmel güne indirgiyor. Okuyucular çölde benimle birlikte yürüyebiliyor, güneşi takip edebiliyor ve her şeyin gündüz ve gece arasında nasıl değiştiğini hissediyor. Çöle yerleşirken yapay ışıklar ve zamanlama kurallarının olduğu bir binanın içinde kilitli kalmıyorsunuz. Ortamın doğasını olduğu gibi deneyimlemeye zorlanıyorsunuz.

Bugüne dek yayınladığın diğer kitapların ağırlıklı olarak fotoğraf sanatının teknik kısımlarıyla alakalı. Bu kitabın hazırlık aşamasında senin için en büyük değişiklik ne oldu?

Teknik fotoğraf hakkındaki kitaplarım ister istemez daha eğitici şekilde oldular. Spesifik, detaylı ve doğru bilgilerin tartışmasız bir şekilde ve yine okuyucuyu da ilişkilendirerek bir araya gelmesi gerekiyordu. Ama sanat hakkında olan bir kitap çok daha öznel olabilir. Doğru bilgiler için yine dikkatlice kontrol edilmiş bilgiler yer alıyor ama yine de daha çok kişisel çalışmalar var. Ve kesinlikle dikkatlice şekillendirilmiş bir doğrusal el kitabı değil.

TASCHEN bu sürece nasıl dahil oldu? Onlarla çalışmak nasıldı?

Onlarla birkaç yüksek profilli projede çalışmış iyi bir arkadaşım olduğu için çok şanslıydım. Burning Man’in bir kitap için harika bir konu olabileceğini o düşündü ve bu projeyi yayınevine o önerdi. Şansıma Benedikt Taschen de bu etkinliğin sanatını tamamen detaylı ve etraflı bir şekilde inceleyecek bir kitap için doğru zaman olduğunu düşündü.

TASCHEN’le ilgili benim açımdan en cazip olan şeylerden biri de kitaplarının her zaman konuyla dürüst ve saygılı bir şekilde ilgileniyor olmasıydı. Maalesef bu her yayınevi için geçerli değil. Burning Man, ana akım fikirlere ve bakış açılarına karşı önemli bir mücadele gösteren ve ana akım medya kanallarında sıklıkla eleştirilen ve küçük düşürülen etkinliklerden biri. TASCHEN’in bu etkinliğe karşı küçük düşürücü ya da sansasyoncu bir şekilde yaklaşmayacağını biliyordum ve bu benim için önemliydi.

Burning Man dendiği zaman akla ilk gelen kelimelerden biri “ruhani” oluyor. Sence kitabın da bu detayı yansıtıyor mu?

Aslında bu fikre katılıp katılmadığımdan emin değilim. Birçok katılımcı için Burning Man bir hayli ruhani bir deneyim, bu doğru. Ama bu evrensel bir deneyim ya da garanti edilen bir şey değil. İnsanlar farklı sebeplerle oraya gidiyor ve farklı deneyimler yaşıyor. Bazıları için Burning Man sanatla ilgili, bazıları için de toplumla. Diğerleri içinse bu kocaman bir parti.

Benim kitabım özel olarak oradaki sanatla ilgili. Birçok okuyucu orada bu harika eserlerin ruhani taraflarını da insanın yaratıcılığının gücünü de bulacaktır. Ama bence bu okuyuca kalmış bir durum. Şahsen, bilinçli olarak ruhani boyutlarına pek odaklanmıyorum.

NK Guy için sırada ne var? Burning Man’i belgelemeye devam edecek misin?

Dürüst olmak gerekirse, sanırım benim için bir mola vermenin zamanı geldi! 16 yıl boyunca Amerika çöllerinin vahşi tabiatıyla boğuştuktan sonra biraz dinlenmeye ihtiyacım var. Bir süredir İngiltere’de yaşıyor olduğum ve on yıl boyunca oraya uçakla gittiğimden dolayı cüzdanım da biraz dinlenmeli. Şu sıralar, önceki işlerimle pek alakası olmayan biyografik röportajların yer aldığı yeni bir kitap üzerinde çalışıyorum.

A-wa ve Müziğin Kız Kardeşleri
BlogSanatçı İncelemeleri

A-wa ve Müziğin Kız Kardeşleri

2 ay önce

  • KategoriBlog
  • SanatçıA-WA
  • YazarBabylon Blog
  • Tarih20 Eylül 15:34
OKU
Björk’ün Utopia’sının başlangıcı: The Gate
BlogMüzik Haberleri

Björk’ün Utopia’sının başlangıcı: The Gate

2 ay önce

  • KategoriBlog
  • YazarBabylon Blog
  • Tarih19 Eylül 15:57
OKU
Yakın Mercek: Juju & Jordash
BlogSanatçı İncelemeleri

Yakın Mercek: Juju & Jordash

3 ay önce

  • KategoriBlog
  • EtkinlikBabylon Soundgarden 2017
  • SanatçıJuju & Jordash
OKU
Sonido Trópico ve Dans Bayrağını Gururla Taşıyan 5 Etkinlik
BlogSanatçı İncelemeleri

Sonido Trópico ve Dans Bayrağını Gururla Taşıyan 5 Etkinlik

3 ay önce

  • KategoriBlog
  • EtkinlikBabylon Soundgarden 2017
  • YazarBabylon Blog
OKU
Yakın Mercek: Derrick May
BlogSanatçı İncelemeleri

Yakın Mercek: Derrick May

3 ay önce

  • KategoriBlog
  • EtkinlikBabylon Soundgarden 2017
  • SanatçıDerrick May
OKU
Mütevazi Bir Usta: Christie Goodwin
BlogMüzik Fotoğrafçıları

Mütevazi Bir Usta: Christie Goodwin

3 ay önce

  • KategoriBlog
  • YazarBabylon Blog
  • Tarih2 Eylül 10:15
OKU
Lindsey Best’in Duyguyu Yakalayan Kamerası
BlogMüzik Fotoğrafçıları

Lindsey Best’in Duyguyu Yakalayan Kamerası

4 ay önce

  • KategoriBlog
  • YazarBabylon Blog
  • Tarih29 Temmuz 11:30
OKU
Rutger Geerling ile Elektronik Müziğin Dinamik Anları
BlogMüzik Fotoğrafçıları

Rutger Geerling ile Elektronik Müziğin Dinamik Anları

5 ay önce

  • KategoriBlog
  • YazarBabylon Blog
  • Tarih24 Haziran 11:30
OKU
Marie Staggat ile Detroit Techno Sahnesi
BlogMüzik Fotoğrafçıları

Marie Staggat ile Detroit Techno Sahnesi

6 ay önce

  • KategoriBlog
  • YazarBabylon Blog
  • Tarih2 Haziran 14:08
OKU
Yükleniyor
Geri Yukarı
Kapat
Kapat
Kapat
Kapat

7 Ekim 2016 itibarıyla yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verileri Koruma Kanunu kapsamında yapılan düzenlemeleri incelemek için, ilgili kanunun 10. ve 11. maddeleri doğrultusunda hazırlanan “Kişisel Verilerinize İlişkin Bilgilendirme Belgesi”ne buradan ulaşabilirsiniz.