Üzgünüz...

Babylon.com.tr kullandığınız browser'ı desteklememektedir. Lütfen tarayıcını daha güncel bir versiyon ile değiştiriniz.

TARAYICINI GÜNCELLE DEVAM ET

Kapat
Radio
PlayCANLI DİNLE RADYO BABYLON People Make The World Go Round by The Excelsiors (Control This)
on Mıdday Tunes (14:00-17:00)

Makale Dergi Dünya pistlerinin belini kıran Omar Souleyman

  • Tarih17 Nisan 2015 14:52
Dünya pistlerinin belini kıran Omar Souleyman

Uzun yollar, farklı topraklar, dans pistleri

Röp: Aycan Taşyürek

Omar Souleyman dünyaca ünlü olmak için illa Batı tarzı popüler müzik yapmanın şart olmadığını, müziğin içten geldiği gibi yapılabileceğini örnekleyen sıradışı müzisyenlerden biri. Onun müziği Batı müziğinden aşina olduğumuz formların dışında kalıyor. Dünyanın birçok köşesinde dinleyeni, konserine gidip dans edeni olan Souleyman, müzik algımızı alışkanlıkların yarattığı dar alanından çıkarıp daha önce görmediği ücra köşelere götürüyor.

Müziği herkesçe daha anlaşılır kılmak için kategorileştirip janrlara ayırıyoruz. Ancak kimi düğün müziği, kimi dabke, kimi Suriye teknosu diye adlandırsa da Omar Souleyman’ın yaptığı müziği tembelleşmiş müzik algımıza dayanarak kategorilerden birine yerleştirmek oldukça zor. Onun yerine yapabileceğiniz, müziğini açıp ya da bir konserine giderek kendinizi bırakmak ve dans etmek.

Yıllardır turnede olan, bir ülkeden başka bir ülkeye gidip çılgınlarcasına dans ettirdiği kalabalıkla buluşan sanatçıyı Babylon’da 30 Ocak’ta verdiği konserden hemen önce yine yollarda yakaladık ve müziğine dair yanıtlar aldık.

Şu anda neredesin, nereye gidiyorsun ve ne yapıyorsun?

Singapur’da havaalanındayım. Avustralya’dan eve geri dönüş yolundayım. Orada turnedeydim.

Sence müziğinin özünde folklorik ve geleneksel olmasını ama aynı zamanda da uluslararası alanda tanınmasını ve dans edilebilmesini sağlayan ne?

Bilmiyorum; bu çok uzun bir soru, hattâ içinde yedi soru birden barındıran bir soru. Müziğim açıkça geleneksel, kendiliğinden olduğu gibi. Hiçbir şey onun öyle olmasına neden olmadı. Geçmişimden, insanlarımdan ve evimden miras kalan gelenekleri taşıyorum. Bu bizim folklorumuz; modern folklorumuz. Evet, diğer folklorlara kıyasla size daha hızlı ve daha yüksek sesli gelebilir ama biz hızlı ve sık dans etmeyi çok seviyoruz. Bu yüzden bu müziği bir üst seviyeye taşıyarak elektronik klavye ekledik ve klavye bir zamanlar canlı performanslarda kullanılan başka enstrümanların yerini aldı.

Beste yapma sürecin nasıl ilerliyor? Neyin sonucu ortaya bu besteler çıkıyor? Düğünlerin ve şimdi de konserler ve festivallerin bir bakıma senin stüdyon olduğunu söyleyebilir miyiz?

Uzun yıllardan beri zaten bir sürü şarkı biliyorum. Çoğu geleneksel ama genellikle sözlerle başlıyorum. Sonra da bana eşlik eden kişiye istediğim belli tonları anlatıyorum ve tınıların nasıl olması gerektiğini söylüyorum. Hayır, dediğin şeyi söyleyebileceğini düşünmüyorum. Çünkü stüdyoda kendi başıma çok sık çalışıyorum ve süreç bir olsa bile canlı çalmak ve stüdyoda çalmak biraz farklı.

Müziğini farklı dünya sahnelerine taşımak için saf geleneksel seslerde yıllar geçtikçe ne gibi değişiklikler yaptın? Orkestrasyon, uzunluk, vb. açısından...

Müzik konusunda hiçbir şey değiştirmedim. Tek bir şey bile.

Dünya pistlerinin belini kıran Omar Souleyman

Şarkı sözlerin genellikle Arapça veya Kürtçe. Bu da uluslararası dinleyicilerini aslında ne söylediğini hayal etmek konusunda bırakıyor. Ama yine de merak ediyoruz, kimin için ve ne adına şarkı söylüyorsun? Sözler genellikle farklı şairlerden şiirler mi? Kendin de şarkı sözü yazıyor musun?

Belirli bir kişi için söylemiyorum. Şarkı sözlerim genellikle aşk hakkında. Hasret hakkında. Sevmenin çetrefilli yolları hakkında. Bazen aile sorunları, entrikaları ve komşular hakkında. Genellikle Arapça söylüyorum ama evet bölgemin bütün diyalektlerinde bazı şarkılar yapıyorum. Ama nedense bütün basın sadece Kürtçeden bahsediyor. Hafızamda sözleri olan birçok şarkı var (binlerce), fakat çoğunlukla farklı şairlerden benim için yazılmış yeni sözlerim oluyor.

Björk, Gorillaz, Four Tet gibi bir çok sanatçıyla çalıştın. Tamamen farklı müzikal geçmişleri olan insanlarla stüdyoda çarpışmak nasıl bir deneyimdi?

Björk için üç şarkı yaptım. Sonra kendisi onlar üzerinde çalıştı ve kendinin yaptı. Onunla bunun için tanışmamıştım. Gorillaz... Hayır... Damon Albarn bir keresinde Suriye’ye geldi ve bir şeyler kaydetmek istedi, ama çok da iyi bir fikir değildi. Bir şeyler çıktıysa bile hiç duymadım. Four Tet’e gelecek olursak, Kieran benim kahramanım ve müzikal sedamın her zaman çıkmasını istediğim gibi çıkmasını sağladı. Ona çok minnettarım. Hayır, hiçbir çatışma olmadı sadece saygı ve arkadaşlık.

Canlı performans sanatçısısın, yaptığın müzik geleneksel olarak “düğün müziği diye biliniyor. Stüdyoda olmak da hoşuna gidiyor mu? Stüdyoya gittiğin zaman birtakım ritüellerin, kuralların var mı?

Söylediğin şey biraz basit kalıyor. Müziğimizin tarzı sadece o değil. Bu söylem basının onu basitleştirmiş hâli. Bu aslında çok zengin bir gelenek ve aslına bakarsan çok fazla bileşeni ve büyük bir geçmişi var. Evet, son zamanlarda stüdyodaki sonuçlarımdan oldukça memnunum. İlk stüdyo albümüm benim için çok önemliydi ve ondan sonra da stüdyoda şimdi daha farklı hissediyorum. Hayır ritüellerim ya da kurallarım yok. Hep kolay ve rahat.

Yıllardır tüm dünyada sahne alıyorsun. Gezmek hayatında neleri değiştirdi ve müziğini nasıl etkiledi?

Müziğimi hiç değiştirmedi. Çok sık gezmek bazen yorucu oluyor ama aynı zamanda hoşuma da gidiyor.

Klavyecin Rizan Sa’id ile olan ilişkinden ve müziğindeki yerinden bahsedebilir misin? Nasıl tanıştınız ve birlikte müzik yapmaya nasıl başladınız?

Hayır bahsedemem. Birlikte çalıştığım tek klavyeci değil. Basın bu konuya gereğinden fazla yer verdi. Harika bir ortak ama söylediğim gibi çeşitli klavyecilerle çalışıyorum.

Şu sıralar ne tarz müzikler dinliyorsun? Kendi topraklarından, senin sayende keşfedebileceğimiz müzisyenler önerebilir misin?

Umm Khaltoum ve Fairouz dinliyorum. Suriye ve Irak’tan erkek şarkıcılar dinliyorum.

Yeni projelerin var mı? Yeni işbirliği, yeni albüm?

Evet bir sürü var. Hepsi yakında geliyor.

Geçen yazki İstanbul konserinde öne çıkan neler oldu? Buradayken özellikle yapmak istediğin bir şey var mıydı? İstanbullu dinleyicilerine söylemek istediğin bir şey var mı?

Bu kadar büyük ve sıcak bir kalabalık görmek bir sürprizdi. Tam da iyi bir dans havasındalardı. Mutlu ve memnundum. Onlara geri dönmek için sabırsızlanıyorum. Özel bir şey yok. Gösteriden hemen sonra ayrıldım.

Diğer yazılar için Babylon Dergi'nin 27. sayısına göz atabilirsiniz...

Günümüzün en etkileyici 10 konser salonu
MakaleDergi

Günümüzün en etkileyici 10 konser salonu

Bir yıl önce

  • KategoriMakale
  • YazarBabylon Blog
  • Tarih26 Mayıs 2016 15:43
OKU
Memleketten yazlık kapaklar
MakaleDergi

Memleketten yazlık kapaklar

Bir yıl önce

  • KategoriMakale
  • Tarih25 Mayıs 2016 16:00
OKU
İçinde İstanbul geçen 10 şarkı!
MakaleDergi

İçinde İstanbul geçen 10 şarkı!

Bir yıl önce

  • KategoriMakale
  • YazarBabylon Blog
  • Tarih24 Mayıs 2016 15:40
OKU
Steve Gullick’in gözünden 1991 Blur Leisure turnesi
MakaleDergi

Steve Gullick’in gözünden 1991 Blur Leisure turnesi

Bir yıl önce

  • KategoriMakale
  • SanatçıBlur
  • YazarBabylon Blog
OKU
Lemi Ghariokwu
MakaleRöportaj

Lemi Ghariokwu

11 ay önce

  • KategoriMakale
  • Tarih16 Haziran 2016 18:12
OKU
Yükleniyor
Geri Yukarı
Kapat
Kapat
Kapat
Kapat

7 Ekim 2016 itibarıyla yürürlüğe giren 6698 sayılı Kişisel Verileri Koruma Kanunu kapsamında yapılan düzenlemeleri incelemek için, ilgili kanunun 10. ve 11. maddeleri doğrultusunda hazırlanan “Kişisel Verilerinize İlişkin Bilgilendirme Belgesi”ne buradan ulaşabilirsiniz.